למה חוגגים את ה-20 באפריל ומה הקשר לפסח ובוב דילן

בכל שנה ב-20 באפריל נאספים צרכני קנאביס ותומכי לגליזציה בכדי לציין את חגיגות יום הקנאביס הבינלאומי. אבל למה דווקא 20 באפריל?

בכל שנה ב-20 באפריל מתמלאים פארקים בערים הגדולות בעולם (לפעמים גם בישראל) באנשים צבעוניים, מוזיקה, ריקודים והרבה הרבה קנאביס. אלפים מתאספים יחדיו לציון חגיגות (או מחאת) 420, הוא יום הקנאביס הבינלאומי.

גם במדינות וערים בהן הקנאביס אינו חוקי, מקבלים השוטרים הנחיה להתעלם לחלוטין מאכיפת החוק האוסר על שימוש במריחואנה (לא בישראל כמובן). הם, יחד עם מאות ואלפי אוהדים, עומדים למעשה בתוך עננת עשן קנאביס שעולה השמיימה עם הדלקת הג’וינטים הקבוצתית בשעה 4:20 בדיוק.

צפו בחגיגות ה-20 באפריל 2011 בקולורדו:

גם זה בטח יעניין אותך

אז למה דווקא 20 באפריל?

אחת הטענות הנפוצות היא שבמשטרת קולורדו נהגו לפשוט על בתיהם של סוחרי סמים בדיוק בשעה 4:20 לפנות בוקר, מתוך הערכה שכך הם יוכלו להפתיע את החשודים בשנתם, זה כמובן לא נכון. יש הטוענים ש-420 זהו מספר המייצג את כמות הקנבינואידים הקיימים בצמח הקנאביס (וגם זה לא נכון) ויהיו כאלה שיגידו לכם שה-420 הוא מספר קוד של שוטרים בארה”ב שבו משתמשים לדיווח בקשר לאירועים הקשורים לסמים, ולא, זה לא.

הטענה הרווחת והמקובלת ביותר, וזו שגם התקבלה באופן רשמי על ידי מגזין הקנאביס המוכר ‘High Times’, גורסת כי המונח 420 נולד בשנת 1971 על-ידי חבורת סטודנטים מאוניברסיטת סאן-רפאל בקליפורניה שנהגו להיפגש כל יום באותה שעה (4:20) ולעשן מריחואנה. עם הזמן הפך הביטוי “420” לשם קוד עבורם לשאכטה היומית.

חברי כנופיית 420
חבורת 420 המקורית (?)

טענה מעניינת אחרת היא שהמונח נולד 5 שנים לפני כן ומקורו בשיר של בוב דילן משנת 1966, המוכר בשם “Everybody Must Get Stoned” (כולם מוכרחים להתמסטל) ולמעשה נקרא “Rainy Day Women 12 & 35”. אם תכפילו 12 ב-35, תקבלו כמובן – 420.

טענה נוספת גורסת כי מקור המושג 420 ותיק אף יותר והוא בסיפור קצר בשם “In the Walls of Eryx“, שפורסם בשנת 1939 בארה”ב וסיפר על צמח מופלא שבשעה מסויימת ביום גורם לגירוי חושים. בשלב מסויים בסיפור, מסתכל המספר בשעונו לאחר זמן מה בו הוא נמצא בטראנס חושי ומגלה שבעצם לא עבר זמן רב ושהשעה היא עדיין רק 4:20.

אך השערה אחת הולכת הרבה הרבה אחורה עד לתקופה של לפני יותר מ-5,000 שנה. יוסף לייב, היהודי האדוק חובב השאכטות ומי שכתב את הספר “קנאביס חסידיס“, פירסם במגזין HuffPost השערה מעניינת ביותר – הוא טוען שייתכן ומקור המונח 420 הוא מלפני מעל ל-5,000 שנה וטמון דווקא ביהדות ובגימטריה.

“המילה ‘עשן’ בגימטריה היא 420 – ע’ = 70, ש’ = 300 ו-נ’ = 50,” מסביר לייב. “יציאת מצרים מסמלת למעשה את נפילת החומות והמחסומים של הנפש ושחרור מעבדות. שחרור מעבדות פיזית בסיפור יציאת מצרים ושחרור עבדות נפשית בעזרת הקנאביס.”

שעון 420

זה תמיד 4:20 איפשהו…

במהלך השנים אם כן, יוחסו למונח ‘420’ מקורות רבים ומשונים, אך הוא הפך לנפוץ במיוחד רק במהלך שנות ה-80′ כשהצליח להתפשט בקרב כלל צרכני הקנאביס בארה”ב, בעיקר בזכות השימוש הנפוץ בו בקרב מעריצי להקת גרייטפול דד. “זה תמיד 4:20 איפשהו” או “הגיע הזמן להפסקת 4:20” הפכו להיות משפטים שכיחים למדי.

היום יש בלוס-אנג’לס אפילו כנסייה הנקראת “כנסיית 420”. הכנסייה נחנכה (כמה מפתיע) ב-20 באפריל 2006 והמאמינים שלה טוענים שישו השתמש במריחואנה ושצמח הקנאביס הוא למעשה עץ הדעת עליו מדובר בתנ”ך. חברי הכנסייה נוהגים לערוך טקסים דתיים מידי שבת וראשון בשעה 4:20 בצהריים כשבמהלך טקסים אלו מתפללים לאלוהים ומדליקים גאנג’ה..

לציון 420 יחגגו גם השנה כמדי שנה מאות אלפים בכל רחבי האולם את יום הקנאביס הבינלאומי, הוא ה-20 באפריל.

השנה ייערך האירוע המסורתי בישראל בגן הורדים, ירושלים, פרטים כאן.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר